بی نظیرترین فیلم نامه نویسی که من توی عمرم دیدم، کسیه که به عدد آدمهای عالم داستان دو خطی* نوشته و وضعیت هر آدم -که قهرمان داستان خودشه- رو «من المهد الی اللحد» توی همین دو خط مشخص کرده و چنان هنرمندانه و هوشمندانه این پیرنگ رو بسط داده و کاراکتر بهش اضافه کرده و داستان های دو خطی آدم های مختلف رو به هم گره زده، که هیچ احد الناسی نمیتونه تشخیص بده سکانس بعدی چی میتونه باشه، چه برسه به پیش بینی و تضمین عاقبت فیلم نامهی خودش یا دیگری. این فیلم نامه نویس درجه یک خداست؛ که هیچ کس از مکرش در امان نیست. مکر میکند، مکر کردنی! و برای همین بزرگترین عرفا و فضلا توی دعاهای نافلهی شبشون بین زار زار گریهی به پهنای صورت تنها یه دعا داشتن: عاقبت به خیری.
خدایا! من توی داستان دو خطی زندگی خودم بدجوری گیرم، عاقبتش رو ختم به خیر کن.
*توی کلاسهای فیلم نامه نویسی، برای شروع کار از یک داستان دو خطی شروع میکنن که توش بدون هیچ حاشیه ای تعیین میکنی کاراکترت (با ویژگی های منحصر به فردش) از نقطهی A به B میرسه. بعد این داستان توی جلسات دیگه طبق اصولی بسط پیدا میکنه و با اضافه شدن چیزهای دیگه تبدیل میشه به یک سناریو یا فیلم نامه.
۲۲ دی ۹۴