تخصص ما را قبول کن!

خدا چقدر قشنگ می‌گوید:‌ 

«الم نشرح لک صدرک؟و وضعنا عنک وزرک٬ الذی انقض ظهرک»* [حواست هست حالت بد بود٬ داشتی دق می‌کردی٬ دنیا برایت تنگ شده بود٬ قفسه‌ی سینه‌ات داشت روی قلبت سنگینی می‌کرد٬ استخوان‌هایت داشت می‌شکست زیر فشار٬ اشکت درامده بود و از عجز نمی‌توانستی حتی داد بزنی؟ همه‌ی این‌ها بود و ما حالت را خوش کردیم٬ بارت را برداشتیم و دست نوازش به سرت کشیدیم.] 

«و رفعنا لک ذکرک»* [یادت هست هیچ کس تحویلت نمی‌گرفت٬ داشتی خوار و خفیف می‌شدی٬ حرف می‌زدی و کسی نگاهت نمی‌کرد٬ لب‌خند می‌زدی و کسی جوابت را نمی‌داد؟ ما نامت را بلندمرتبه کردیم و گوش عالم را کر کردیم از ذکرت.] 

«فان مع العسر یسری٬ ان مع العسر یسری»* [دیدی سخت نبود؟ دیدی گذشت؟ دیدی وقتی درد و داری و از حضور ما را آرامی چقدر همه چیز راحت می‌گذرد؟] 

«فاذا فرغت فانصب و الی ربک فارغب»* [حالا دستت را بگذار روی زانویت و بلند شد دختر/ پسر خوب. کلی کار عقب مانده داری و نوبت سختی بعدی است. از هیچ چیز نترس و دلت را بزن به دریا٬ تخصص ما را قبول کن. ما اینجاییم که نمیری از درد٬ که کم نیاوری. یا علی!]

 


*آیات اول تا آخر سوره‌ی انشراح


۰ لایک
مشکل ما اینه که باور نمی کنیم و الا از خدا دلسوزتر و توانامندتر برای کمک به بنده ها وجود نداره..

زیبا بود.
ممنون.

بله

لا موثر الوجود الا الله :) همین یه جمله رو بفهمیم کار تمومه

پی نوشت : سوره ی انشراح درباره ی پیامبر هست :)
و کلن مخاطب همه ش به نوعی ایشونن :)

ممنون از تذکرتون

به قول شما مخاطب «به نوعی» شخص پیامبر (صل الله علیه و آله) هستند اما منحصرا ایشون نیستند. به نظر حقیر اینطور می‌رسه که یکی از شئون نزول آیات قرآن و یکی از مخطاب‌های قرآن پیامبر(صل الله علیه و آله) هستند (و البته اولین و بزرگترین مخاطب این آیات) اما عقل ناقص بنده گواهی میده بنا بر این که هیچ آیه‌ای بی‌حکمت نیست و هیچ آیه‌ای از قرآن تنها به یک لفظ و یک معنا دلالت نمی‌کنه (به عبارتی اگر حقیر درست شنیده باشم٬ هر لفظ قرآن به هفتاد معنی و هر معنی باز به هفتاد معنی دلالت داره) دیگران هم می‌تونن مخاطب آیات باشن. در واقع آیات برای همه‌ی افراد در همه‌ی زمان‌ها کاربردیه اما نوع و کیفیت کاربردش رو عالم دین فهم مسلط به زبان عربی تعیین می‌کنه٬ که حتما و قطعا بنده بسیار بسیار کوچک تر از هر توضیح و تفسیری هستم در این باب. طبق مقاله‌ای که لینکش رو در پایان مطلب می‌گذارم مخاطب قرآن «انسان» هست و در هیچ کجای این مقاله اشاره به استثنا در بعضی آیات نشده که به نظرم محل تعمق و تامله.

از طرفی خواصی برای این سوره تعیین شده از جمله رفع دلتنگی٬ درمان درد سینه و قلب و ... که یعنی مخاطبی (که قطعا به غیر از پیغمبر (صلوات الله علیه و آله) هست) نه تنها در رفع مشکلات معنوی مورد خطاب این آیه هست بلکه از خواص این سوره برای حل مشکلات جسمی و مادیش هم می‌تونه استفاده کنه!


و در نهایت این رو صرفا یک نوع نجوای درونی محسوب کنید و زاییده‌ی ذهن نویسنده‌ی پر مدعایی که بهره‌ای از غور در مفاهیم عمیق دینی نبرده و فقط پشت هم سوار کردن کلمات به ذهنش می‌رسه.

باز هم اگر نکته‌ای به ذهنتون رسید و هر کجا از نتیجه گیری‌های بنده احتیاج به تصحیح داشت خیلی خوشحالم می‌کنید که بگید. :)


لینک مطلبی با عنوان:‌ «مخاطب قرآن کیست؟»
http://www.hawzah.net/fa/Book/View/45284/26938/%D9%85%D8%AE%D8%A7%D8%B7%D8%A8-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86

سوره های قرآن که حال خوب کن هست این سوره یه جور دیگه گره گشاست :)

چه خووووووووووب که اینجا رو می خونی راضیه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
«بعد از این نام من و گوشه‌ی گمنامی‌ها
که غریبان جهان شهره‌ی آفاق‌ ترند»
موضوعات
کربلا ای کاش مسافرت بودم (۱۳)
یادداشت‌های یک زن خانه‌دار (۱۴)
چوپان معاصرطور (۱۵)
ما اینجوری دیدیم (۱۲۲)
اتفاق خودش نمی‌افتد (۷۸)
رج به رج (۱۳)
هنگامه‌ی تب (۳۸)
مداد سفید (۵۰)
خنده ی گشاد (۱۱)
اونی که برام قله ست (۱۶)
اینجور وقتا (۵۷)
مداد سرخ (۱۷)
دیالوگ‌های ماندگار (۴)
تا پخته شود خامی (۱۴)
من ریحانه‌ام (۱۱)
نامه های جمعه (۲)
برکه ی کاشی (۱۲)
کلاس طلیعه (۸)
با توام (۱۲)
پیوند ها
لابلای گل های پیراهنش
یک ذهن مُشَبَّک
نیوفولدر
پرانه ام
سلام
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان